- De luchtvaartindustrie zoekt naarstig naar manieren om bij te dragen aan de reductie van de CO2-uitstoot.
- Elektrische aandrijving van vliegtuigen op basis van waterstof is hierbij een serieuze optie.
- De productie en verwerking van waterstof is nog wel relatief duur en niet altijd milieuvriendelijk.
- Lees ook: Rolls-Royce zegt ’s werelds snelste volledig elektrische vliegtuig te hebben ontwikkeld – bekijk de Spirit of Innovation die 555,77 km/u haalt.
Veel startende bedrijven in de luchtvaartsector richten zich op elektrische vliegtuigen die op stroom uit batterijen vliegen. Maar anderen zetten in op een technologie die volgens hen beter geschikt is: waterstof.
Als gevolg hiervan zal de wereldwijde markt voor vliegtuigen die waterstof als energiebron gebruiken naar verwachting groeien tot 24 miljard dollar in 2030 en 145 miljard dollar in 2040, volgens Allied Market Research.
Een toename van het luchtverkeer en een wereldwijde drang om luchtvaartgerelateerde emissies te verlagen zijn de belangrijkste drijfveren voor groei op de markt voor waterstofvliegtuigen.